Η ΘΕΩΡΙΑ ΓΙΑ ΤΟΝ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΗΠΟ

24 Οκτωβρίου, 2024

 



Ο εκπαιδευτικός ρόλος των Πράσινων Υποδομών και της  Χλωρίδας γενικότερα έχει ένα αιώνιο, αλλά για πάντα σύγχρονο μήνυμα βιωσιμότητας, ισορροπίας και τοπιοτεχνικής προσέγγισης σε όλα. Μέσα από κήπους και φυτά που δίνουν την πνοή ενός οικοσυστήματος, Ιστορία και Μύθος, Καλλιέργεια και Γαστρονομία,  Τέχνη και Πολιτισμός,  Φιλοσοφία και Τεχνολογία αναπτύσσουν το ίδιο το μέλλον. Αυτό εκφράζεται μέσα από τον «Ελληνικό Κήπο» και τη χρήση φυτών από τη Χλωρίδα μας.


Τι είναι ο «Ελληνικός Κήπος»



«Ο Ελληνικός Κήπος είναι μια έννοια που έγινε δημοφιλής τα τελευταία χρόνια - μια καθιερωμένη «τάση» στην παγκόσμια κηποτεχνία, ένα νέο στυλ. Στην πραγματικότητα, αυτή είναι η καταγραφή και η προβολή-εστίαση της χώρας μας μέσω φυσικών υλικών και φυτικών ειδών που χαρακτηρίζουν μικροτοπία της και που περιγράφουν τον πολιτισμό, την ιστορία, την επιστήμη, την τέχνη και την αγροτική πρακτική… αυτό που ονομάζουμε « Ελληνική Αύρα”. Είναι ένας αυτάρκης-βιώσιμος κήπος, σχεδιασμένος με προσέγγιση φιλική ως προς τη χρήση πόρων, βασισμένος στην Ελληνική Χλωρίδα. Είναι ένα «brand», μια επέκταση από τη φαντασία στην πραγματικότητα των  ιστορικών-αρχειακών πηγών στο χώρο ή μοντελοποίησης εικόνων από το Ελληνικό Τοπίο» (Thymakis et al, Poznan, 2021).




Το Πικιωνικό Παράδειγμα

Ο Δημήτριος Πικιώνης (1887-1968) ήταν εμβληματικός καλλιτέχνης και αρχιτέκτονας του 20ού αιώνα.  Το «Πικιωνικό Παράδειγμα» είναι μια προσέγγιση αρχιτεκτονικής τοπίου που χρησιμοποιεί τη γηγενή χλωρίδα στην Ελλάδα σε όλα τα είδη σχεδιασμού και κατασκευής χώρων που δούλεψε, όπως και φυσικά υλικά (ιδιαίτερα πέτρα και μάρμαρο). Το έργο του έχει ισχυρή επιρροή από την ελληνική λαϊκή παράδοση με έναν υπαινιγμό από τον ιαπωνικό πολιτισμό.



Το πιο δημοφιλές έργο σε αυτό το παράδειγμα είναι η φύτευση γύρω από την παγκόσμια πολιτιστική κληρονομιά των υπαίθριων σχηματισμών της Ακρόπολης στον βράχο του Παρθενώνα και του λόφου του Φιλοπάππου είναι ίσως το σημαντικότερο αρχιτεκτονικό έργο που έγινε στην Ελλάδα τον 20ο αιώνα και παρουσιάζει τα έργα ως πρόταση και κληρονομιά που άφησε ο Πικιώνης στη σύγχρονη Αθήνα και την ανθρωπότητα.

Το «βρώσιμο» μέρος

Ο «εδώδιμος κήπος» είναι μια βοτανική σύνθεση, που αποτελείται από οπωροφόρα δέντρα, λαχανικά και βότανα και αναδεικνύεται μέσα από έναν βιοδυναμικό αμπελώνα. Ο κήπος αντιπροσωπεύει την προσπάθειά μας να καλλιεργήσουμε τροφή. Ο κλασσικός ελαιώνας, είναι τόσο «φυσικός και  γραφικός» που σε συνδυασμό με  σύνθεση των βοτάνων σας συγκελλιέργεια, δείχνει έναν πίνακα σαν την ελληνική ύπαιθρο. Το Ελαιώνιο Τοπίο…




 Elaionian Landscapes” (Elaia= Ελιά, Aeonian= Αιώνια)

Αυτά τα πανέμορφα δημιουργήματα , μνημειακά ως δέντρα , είναι ζωντανά γλυπτά του Θεού, που διατρέχουν εποχές ονείρου για εμάς…
Συντροφεύουν ανθρώπους από γενιά σε γενιά, ζουν πολέμους, κατακλυσμούς, χαρές, γεννήσεις, θανάτους, μας φέρνουν τις ευλογημένες ελιές τους, που για  χιλιάδες χρόνια αποτελούν ένα μοναδικό, εκπληκτικό, απλό δώρο στον Άνθρωπο.



Ο «τόπος θεραπείας»

Ως ένα καθημερινό «θεραπευτικό» μέρος, μια αναφορά στον Παράδεισο είναι ο κήπος μας. Παρά το μέγεθός του, υπάρχει πάντα η ευκαιρία να αγγίξουμε το «οικοσύστημα» και να νιώσουμε καλά μέσα μας. Ο αυθεντικός κήπος, που «γυρίζει» (όλο το χρόνο χρώμα και φαγώσιμο ενδιαφέρον), «μυρίζει» (αρώματα από φύλλα βοτάνων και λουλουδιών όσο το κομμένο γρασίδι ή το χώμα) και «σφυρίζει» (προσελκύει ζωή –πουλιά, ζώα, έντομα- ή έχουν τον ήχο του νερού -λιμνούλα, καταρράκτης) είναι το υπαίθριο δωμάτιο του σπιτιού μας, το φιλί της μητέρας μας, η Φύση, η ευλογία του Κυρίου…




Ισχυρός συμβολισμός και σύνδεση με τον πολιτισμό και το περιβάλλον: ένα πρόσφατο έργο, ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΚΗΠΟΣ «ΣΤΙΒΟΣ» ΓΙΑ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥΣ ΑΓΩΝΕΣ ΣΤΙΣ FLORALIES-17-26 ΜΑΪΟΥ 2024-La Chabotterie-VENDEE.


Από 17 έως 26 Μαϊου 2024, έλαβε χώρα  η Floralies 13, μέρος των Chaumont Sur Loire, δεύτερης σε σημαντικότητα κηποτεχνικης έκθεσης μετά το Chelsea Flower Show.
Φέτος, λόγω τον Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι, στήθηκε και σχετική ενότητα, με περιγραφή αγωνισμάτων. Η έκθεση έγινε στο La Chabotterie, στην επαρχία Vendée, πλησίον της Nantes.
Συνολικα συμμετείχαν 130 εκθέτες με κήπους. 60 ήταν οι συμμετοχές για τη θεματική ενότητα των Ολυμπιακών αγώνων. Οι Γάλλοι, μη έχοντας απάντηση πότε από την Ελληνική Πρεσβεία ( ούτε θετική, ούτε αρνητική), μας ζήτησαν να οργανώσουμε κάτι pro bono  και να το χορηγήσουν οι ίδιοι, γιατί δε θα ήταν δυνατό να λείπει η μητέρα των Ολυμπιακών Αγώνων από κάτι τέτοιο. Όλο αυτό μας δέσμευε να μην απευθυνθούμε κάπου εδώ, και ο χρόνος αλλά κι ο τρόπος που θα γινόταν , ήταν αυστηρά  συγκεκριμένος. Έτσι , εντελώς προσωπικά, γιατί υπήρχε θέληση από την πλευρά μας  για συμμετοχή  κάποτε σε αυτήν την έκθεση ως Κηποτεχνης αλλά και να οργανωθεί  κάποιος κήπο για την Ελλάδα σε Ολυμπιακούς Αγώνες (2 σε 1), σχεδίασαμε, οργάνωσαμε, πήγαμε  με δικά μας  έξοδα τις ημέρες των αργιών του Πάσχα και ο κήπος  προχώρησε .



Το όνομα του ήταν "STIVOS", και είχε αφιερωμένο αγώνισμα το Παγκράτιο, μορφή πάλης, όπου πρώτος Ολυμπιονίκης ήταν ο Θεαγένης από τη Θάσο. Στην είσοδο δέσποζε το άγαλμα του Δισκοβόλου  του Μύρωνα ενώ ο Hellenic Garden , βασίστηκε σε είδη φυτών της χλωρίδας του Κρόνιου Λοφου (Αρχαία Ολυμπία) και τα συμβολικά φυτά των Ολυμπιακών Αγώνων (Ελιά, Φοίνικας, Μηλιά, Μυρτιά και Δάφνη Απόλλωνος)... Αφιερώθηκε ως κήπος και προσπάθεια στις Γυναίκες Ελληνίδες Ολυμπιονικες, όλες! Επειδή όμως υπήρξε περιορισμός χώρου, και με βάση τις θεματικες, επιλέχθηκαν 4 που είχαν και σχέση με τα θέματα ...η Τασούλα Κελεσίδου στον Δισκοβόλο, η Βούλα Πατουλίδου στο Hellenic Garden , η Μιρέλα Μανιάνι στα Συμβολικά Φυτά και η Βούλα Ζυγούρη στο Ταπί της Πάλης ...Τους το φύλαξαμε έκπληξη, κάποιες έχουμε  την τιμή να τις γνωρίζουμε προσωπικά, και τις ευχαριστήσαμε με αυτό τον μικρό απλό τρόπο, από τη δική μοας πλευρά, σαν Έλληνες, για το ότι έδωσαν και δίνουν...
Η ενημέρωση είναι ότι ο κήπος έκανε εξαιρετική εντύπωση και είχε μεγάλη επισκεψιμότητα, ήταν ο μόνος προσβάσιμος σε ΑΜΕΑ εσωτερικά ( όπως πάντα, σε κάθε EXPO, ο μόνος...) , παρόλη την κακοκαιρία και τη λάσπη και τις ημέρες της κατασκευής και κατά τη διάρκεια λειτουργίας. Υλικό δίνει αποκλειστικά η Έκθεση και αν κάποιος θέλει να έχει πρόσβαση, πληρώνει 2 ευρώ( ο απόλυτος επαγγελματισμός).

Οι Γάλλοι χρηματοδότησαν τον κήπο ...η ομάδα πιο συγκεκριμένα ήταν:
Nantes Municipality, Marion Leclerc, Pépinières Boutin , Mathieu Fevre, L'envers du jArtdin και ..σχολεία, ΙΕΚ κηποτεχνίας κι εθελοντές από την περιοχή!  ....Merci Beaucoup!
Η έκθεση ήταν υπό την αιγίδα της International Association of Horticultural Producers - AIPH
 
Σχετικά με τον συγγραφέα



Ο Νίκος Θυμάκης είναι Βραβευμένος Σχεδιαστής Κήπου /Γεωπόνος MSc (Διαχείριση Φυσικών Πόρων)/ και ασχολείται με την Τοπιοτέχνηση από το 1998. Εργάστηκε σε 3 διαφορετικούς Δήμους της Περιφέρειας Αττικής μεταξύ 2000 και 2020, στα προάστια της Αθήνας, ως Landscape Supervisor και Σύμβουλος για Προγράμματα Αστικού Πρασίνου και ΕΕ (LIFE, H2020, Erasmus) και ως δάσκαλος στο σχεδιασμό τοπίου/κήπων σε Επαγγελματικές Σχολές και Πανεπιστήμια από το 2004. Εργάστηκε επίσης σε πολλά έργα στο Κατάρ, την Τουρκία, τη Σαουδική Αραβία, την Κύπρο, την Ολλανδία, τη Βουλγαρία, Γαλλία, Ν. Κορέα και Ταϊβάν.  Ως Επίτιμος Πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εξαγωγέων και Εισαγωγέων Φυτών εκπροσωπεί την Ελλάδα στην Ευρωπαϊκή Ένωση Φυτοπαραγωγών (ENA) και τη Διεθνή Ένωση Φυτοπαραγωγών (AIPH). προωθώντας τον αυτοσυντηρούμενο «Ελληνικό Κήπο» παγκοσμίως με τις δραστηριότητές του. Συμμετείχε σε 9 Landscape/Horti EXPOs από το 2007 μέχρι σήμερα σε Ευρώπη και Ασία.

Αυτή τη στιγμή εργάζεται ως Γεωπόνος στον Βαλκανικό Βοτανικό Κήπο Κρουσσίων (ΒΒΚΚ) που είναι μέλος του Botanic Gardens Conservation International (BGCI) και ως επαγγελματίας σχεδιαστής κήπων και σύμβουλος πρασίνου. Στα μελλοντικά του σχέδια είναι να συμμετάσχει στο RHS Chelsea Flower Show.


Σχετικά με το ΒΒΚΚ https://en.wikipedia.org/wiki/Balkan_Botanic_Garden_of_Kroussia


 

TA 12 ΑΓΑΠΗΜΕΝΑ ΦΥΤΑ ΤΟΥ ΚΗΠΟΤΕΧΝΗ ΝΙΚΟΥ ΘΥΜΑΚΗ